Špenát - opravdový silák mezi listovou zeleninou

Špenát si v našich srdcích získal to pravé místo, když si ho před každou záchranou krásné Oli dal neohrožený Pepek námořník. Je to vitamínová bomba, která je nabušená velkým množstvím prospěšných látek a obsahuje více než 90 % vody, takže je ideální během redukční diety. Dnes se tato plodina pěstuje téměř po celém světě a v Evropě jsou hlavními pěstiteli Itálie, Francie a Německo.
 
Obsahuje i spoustu cenných látek jako je vitamín A, C, D, E a K, betakaroten, kyselinu listovou, biotin, niacin, sodík, draslík, vápník, fosfor, jód, měď, zinek, mangan, hořčík a také tolik známé železo. K železu se však pojí jeden mýtus a to je, že špenát obsahuje enormní množství tohoto stopového prvku, což není pravdou. Špenát, co se obsahu železa týče, nijak nevyniká nad jinou listovou zeleninou, ale tvrdí se, že k omylu došlo během publikace článku, kdy autor udělal chybu a posunul v hodnotě železa desetinnou čárku. Tato chyba byla následně opravena, ale v mysli lidí špenát stále zůstává tím železným hrdinou.
Vydáno 02.07.2020, přečteno: 235x
Autor: DIETAVKRABICCE.CZ
 
Blahodárný vliv na lidský organismus
 
A jaké pozitiva špenát nabízí ve vztahu k našemu tělu? Tato nenápadná listová zelenina má příznivé účinky na srdeční rytmus, posiluje imunitu, přispívá ke kvalitě vlasů, nehtů, pokožky, kostí a zubů, pomáhá také při zácpě, zlepšuje látkovou výměnu, vyživuje buňky, tkáně, nervy i svaly, napomáhá krvetvorbě a je dobrým pomocníkem při odvodnění. Špenát také obsahuje i velké množství vitamínu K, který se často používá u pacientů, kteří trpí poruchou srážlivosti krve a je proto nevhodný pro lidi, který užívají Warfarin (látka, která zpomaluje srážení krve).
 
Syrový nebo vařený?
 
Díky nadměrnému množství kyseliny šťavelové je syrový špenát skvělý k podpoření peristaltiky střev, avšak během vaření se z této kyseliny mohou tvořit krystalky, které ulpívají v ledvinách. Z těchto důvodů není vařený špenát vhodný pro lidi, kteří trpí ledvinovými kameny. Pro neutralizaci kyseliny šťavelové, která zároveň znesnadňuje vstřebávání některých látek (např. vápníku), se doporučuje při vaření přidat mléko.
 
A co vy? Získal si tento zelený sympaťák místo ve vašem jídelníčku, nebo jste mu ještě nedali takovou šanci, jakou by si zasloužil?
 
 
 

Osobní odběr: Praha, Praha – východ, Praha – západ

Kontaktní formulář

Chcete-li si domluvit konzultaci s naší výživovou poradkyní, která Vám doporučí pro Vás vhodný stravovací program, neváhejte nás kontaktovat.

Napište nám

Denní menu již od 269,-Kč*

V ceně je zahrnuto 5 chutných jídel na celý den

  • Snídaně
  • Svačina
  • Oběd
  • Odpolední svačina
  • Večeře
Více info

Staňte se klientem

Chcete zhubnout nebo jen jíst zdravě s naší krabičkovou dietou? A to vše bez stresu ještě si pochutnat?

Více info