Když se řekne vitamín D

Co se vám vybaví, když se řekne vitamín D? Většině z nás asi opalování a sluníčko. To máte samozřejmě pravdu, ale není to tak zcela všechno. Pojďme se na tento cenný vitamín zaměřit více a poodhalit, proč je pro náš organismus tak důležitý.
 
Vydáno 04.06.2020, přečteno: 297x
Autor: DIETAVKRABICCE.CZ
 
Dalo by se říct, že vitamín D je komplex sloučenin, který můžeme rozdělit na dva základní typy, a to vitamín D2 a D3. Tato dvojice je zodpovědná za správný vývoj kostí a zubů, má vliv na správnou funkci imunitního a kardiovaskulárního systému, je dobrou prevencí před vznikem srdečních onemocnění a zmírňuje průběh osteoporózy. U české populace je vitamín D překvapivě velmi deficitní, a to platí dvojnásob, jak během zimních měsíců, tak u lidí, kteří se stravují vegansky a v některých případech i vegetariánsky.

Co když ho máte nedostatek?
 
A to se může snadno stát, pokud nekonzumujete dostatek potravin obsahující tento vitamín, nebo jej pravidelně nesuplementujete, tak vás jeho nedostatek může snadno zaskočit. Nedostatek vitamínu D se projevuje podrážděností, nechutenstvím, únavou, vysokým krevním tlakem, oslabeným nervovým systémem, zpomaleným růstem u dětí, bolestí kloubů a svalů, svalovou ochablostí, krvácením dásní a demineralizací kostí.
 
Kde ho najdeme?
 
Jedním z nejznámějších zdrojů je sluneční záření. Je zajímavé, že vyhříváním na slunci se vitamínem D nemůžete předávkovat, protože tělo při maximální dávce UV záření spustí obranný mechanismus, který zabrání syntéze vitamínu. Bohužel se v dnešní době na slunci příliš nezdržujeme, jelikož pracujeme v uzavřených kancelářích a pořádné nálože vitamínu D se dočkáme až během návštěvy koupaliště, nebo během letní dovolené u moře. Velké množství vitamínu však můžeme získat z potravin živočišného původů jako je právě mléko, jogurty, sýry, tresčí játra, ryby a vejce. Problém s příjmem toho vitamínu mohou mít, jak už jsme zmínili výše, zejména vegané, protože drtivá většina zdrojů je právě živočišná. V takovém případě je nutné tento vitamín suplementovat pomocí kvalitních doplňků stravy. Vitamín D patří i do skupiny vitamínů rozpustných v tucích, proto nezapomeňte při jeho konzumaci přidat do svého jídla i nějaké tuky ať už ve formě oříšků, avokáda nebo kvalitních olejů.
 
Základem všeho je vyvážená strava, která je složená z čerstvých a kvalitních potravin. V takovém případě se nemusíte bát, že byste některé z cenných látek a vitamínů postrádali. Pokud byste přesto potřebovali se skladbou vašeho jídelníčku pomoci, tak nás určitě kontaktujte na našich webových stránkách. Rádi vám pomůžeme.
 
 
 

Osobní odběr: Praha, Praha – východ, Praha – západ

Kontaktní formulář

Chcete-li si domluvit konzultaci s naší výživovou poradkyní, která Vám doporučí pro Vás vhodný stravovací program, neváhejte nás kontaktovat.

Napište nám

Denní menu již od 269,-Kč*

V ceně je zahrnuto 5 chutných jídel na celý den

  • Snídaně
  • Svačina
  • Oběd
  • Odpolední svačina
  • Večeře
Více info

Staňte se klientem

Chcete zhubnout nebo jen jíst zdravě s naší krabičkovou dietou? A to vše bez stresu ještě si pochutnat?

Více info